Hur stor procent av din och dina kollegors potential används på jobbet?

Enligt en stor global gallupundersökning anser 16 % av medarbetare att de kan bidra med fullt engagemang på jobbet, 73% är inte engagerade och 11 % är aktivt urkopplade. Vilket slöseri! Alltså alldeles för få som bidrar med allt de har förmåga till, majoriteten som kan bidra mycket mer och var tionde medarbetare saboterar. Intressanta siffror som vittnar om att många företag har en oerhörd utvecklingspotential.

Man kan undra varför det är så här? Själv tror jag att det finns gott om ekonomiska teorier och excelark i de flesta företag, men människokunskap är det lite sämre med ibland. T ex ett företag som jag fick kännedom om för några år sedan (via en av deras missnöjda anställda i sociala medier). Det företaget räknade på fullt allvar ut hur mycket pengar de skulle spara om de drog ner allas fikarast med 5 minuter. Det är ju en räkneövning man kan göra och få fram exakt vad man sparar om allt annat är lika. Men hur troligt är det att allt annat är lika efter en sådan manöver?  Tror ni att alla gav 100% på jobbet efter det? Eller kan det vara så att man i stället sa: OK är det så vi räknar, då ska jag göra exakt det jag blir tillsagd att göra och inget mer. Hur många procent av medarbetarnas potential kom då till företagets nytta?

Vi vet redan att arbetsglädje på riktigt, tydliga mål och uppföljning är det som skapar de riktigt framgångsrika företagen. Där tar alla ansvar, där vågar man ta beslut och använda sitt sunda förnuft för att nå målen. Då mår människor bra och när människor mår bra och känner trygghet arbetar hjärnan som bäst. Det handlar inte om flum och är inte mjuka värden, det är hårdvaluta. Ingen investering är så lönsam som den som skapar äkta engagemang, såväl på jobbet som privat. Nu har vi även modern hjärnforskning till vår hjälp. Neuroleadership kommer stort.

Vad kan du göra idag som bidrar till större arbetsglädje på din arbetsplats? Hur kan du koppla det till mätbara mål?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Nyhetsbrev